5 grundläggande steg att starta webshop
1 Ha ett koncept redo.
Det räcker såklart inte att tänka att man vill starta en egen hemsida och sälja saker. man måste ha en idé om vad man vill sälja. Det måste inte vara nånting man "brinner" för eller en hobby man gillar. Det viktiga här är att det ska gå att sälja. När första beställningen kommer in i din shop så lovar jag att du kommer bli riktigt glad, oavsett vad du säljer. Men ett tips är att hitta nånting som inte har så stor konkurrans såsom egettillverkat och originella produkter.
2 Hitta en plattform
Det finns ett hav av olika plattformar där du kan sätta igång ditt arbete med din webbshop. De allra flesta kostar en slant men det finns även gratis möjligheter att starta e-handel som t.ex "Open Source" och "Open Cart". Detta är nånting vi kommer skriva om senare. Är man inte jättekunnig inom varken e-handel eller kodning så rekommenderar jag starkt att starta din shop via en plattform. Se en lista av plattformar som erbjuder ehandelslösningar längre ner på sidan.
3 Börja bygga ditt imperium!
Man ska inte ha för bråttom när man börjar bygga på sin sida. När du lanserar din sida så måste inte allting vara redo (ingenting är någonsin klart!) men det är ändå viktigt att den är såpass klar och strukturerad att besökare vill komma tillbaka till din sida och rekommendera den till sina vänner. Beroende lite på vad det är du säljer så spelar det även roll hur många produkter du har på sidan när den lanseras. T.ex om du säljer en dyrare och unik produkt som endast finns i olika färger eller om du säljer småprylar med mindre värde. Även om det finns många andra som säljer liknande produkter. Det är många aspekter man får titta på. Tips här är alltid att ha
mer än mindre.
4 Redo för lansering!
När du känner dig redo för att lansera din webbshop så börjar spänningen. Att invänta sin första beställning är som ett barns längtan till julafton. Se nu till att sökmotorer som Google, Bing och Yahoo indexerar din sida och sitemap. Om du har frågor om din sitemap hänvisar vi till kundtjänsten hos plattformen du valt.
5 Fortsätt bygga och utveckla!
En webshop är aldrig helt klar och färdig. Man kan alltid utveckla, lägga in fler produkter och bygga ut. Det är också viktigt nu att tänka på att ha bra content. I produktbeskrivningar och på kategorinivå kan du arbeta med att skriva bra texter och använda mycket synonymer och ord som du tror eventuella kunder och besökare kommer söka efter. Om du t.ex säljer smycken så är det ett tips att använda böjningar av orden; Smycken, Smycket, Smyckena.
En drömmare blir en "doer"
Det är viktigt att ha en dröm och mål som start. Men det allra viktigaste är att följa upp och genomföra sina drömmar för att nå sina mål. Man ska komma ihåg att det viktiga är inte att få allting gjort på direkten! Små steg framåt och tålamod är nyckeln till många av jättarna och deras webshoppars resultat. Sedan ska man inte glömma att konkurransen ökar kraftigt i de flesta bracher på nätet. Det blir enklare och enklare att starta egen webbshop. Så det gäller att strategiskt locka till sig kunder och besökare.
Ett mycket bra tips är att slutföra vad man påbörjat. Även om det kan kännas tufft och ibland omöjligt. Om du t.ex jobbar med ett stycke text eller informativ beskrivning av en produkt på din e-handelsplattform så kan det kännas onödigt att lägga den tid på just det, men ibland är just detta avgörande för att kunden ska handla just hos dig. Och överhuvudtaget hitta fram till din butik.
Om du tänker dig att produkten du säljer finns hos en konkurrent (exakt likadan produkt eller liknande), och din konkurrent fått upp nån text hastigt för att få upp produkten så snabbt som möjligt och missat nämna bra ord som synonymer i en och samma text så har du chansen att styra om kunder till just din sida. Som nämnt innan så kan du använda böjningar av ordet/namnet på produkten men också synonymer. Om det är ett smycke du säljer; vad är det för smycke, vilken färg har det och finns det några synonymer?
När du skriver texter om dina produkter och i dina kategorier vill jag tipsa om att alltid ha uppe
Synonymer.se för att snabbt hitta fler och användbara ord kring dina beskrivningar.
Lista med gratis produkter och SEO-tips
Det finns mycket på nätet som kan hjälpa dig förbättra din webbshop. Vi listar många av de sidor och hjälpredor som är gratis och väldigt hjälpsamma.
Ett forum fö ralla som söker likasinnade inom e-handel och försäljning på nätet
★ På hemsidan
http://www.ehandel.se/forum/ finner du många likasinnade som också är i nystarten av webbshoppandet. Där finner du många ideér och tips om alltifrån SEO och annonsering till uppbyggnad, indexering och design. Det finns t.o.m en tråd där du kan fråga andra forumbesökare om att kika på din hemsida för att få förslag och ge kritik. Det är alltid att rekommendera att utbyta ideér med andra så man undviker att "snöa in sig" i projekt som kanske hade kunnat genomföras på mycket bättre sätt än.
Pineberry är en annan hjälpande hand.
★ På
https://www.pineberry.com/testa-din-seo/ kan du som det står i URL'n, testa din SEO. Ett givande SEO-verktyg som är helt kostnadsfritt där du får en detaljerad analys om vad som enkelt kan förbättras på din hemsida. Det kan vara t.ex titeln på sidan, beskrivningen om hemsidan, ALT-text på bilder och hur mycket text som finns på sidan.
Mangools ger dig kontroll över din utveckling!
★ På
https://mangools.com/ kan du ladda ner en ADDON till Google Chrome eller Firefox för att se vart du har backlinks och annan viktig information som hjälper dig utveckla din hemsida. Här ser du även din rank på sökmotorer och kan följa detta och förhoppningsvis med tiden förbättra din rank. Gratis att använda i 10 dagar, men helt klart värt 10 dagar för att få reda på lite tung infomration som är viktigt för att komma framåt!
Att starta en webbshop kan vara en spännande och lönsam affärsidé. Här är några fler snabba tips för att komma igång:
Välj rätt plattform:
Plattformar som Shopify, WooCommerce, och Wix är populära och användarvänliga alternativ. Välj en som passar din budget och tekniska kunskaper.
Bestäm din nisch:
Fokusera på en specifik produkt eller målgrupp. En tydlig nisch hjälper dig att sticka ut på marknaden och attrahera rätt kunder.
Skapa en stark varumärkesidentitet:
Designa en logga, välj färger och skriv en engagerande "Om oss"-sida. Din webbshops utseende ska spegla ditt varumärkesvärde.
Optimera för sökmotorer (SEO):
Använd relevanta sökord, beskrivningar och metatags för att göra din webbshop synlig på Google och andra sökmotorer.
Använd sociala medier:
Marknadsför din webbshop genom att skapa profiler på plattformar som Instagram, Facebook och Pinterest. Engagera med dina följare och använd annonsering för att nå ut till fler.
Enkel och säker betalning:
Implementera pålitliga betalningsalternativ som PayPal, Klarna, och kreditkort för att skapa en trygg köpupplevelse.
Kundservice:
Erbjud utmärkt kundservice via e-post, telefon eller chatt för att bygga förtroende och uppmuntra återkommande kunder.
Genom att följa dessa steg kan du snabbt och effektivt starta din egen webbshop.